Invite your friends
بـ قلم / آلاء الشريفى. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
افتقاد و حنين من مدونة فجر الفؤاد بين الشرف و الترف قصر الدبلوماسي أم قاصرة  يوميات عائلات مصرية

الثلاثاء، 26 نوفمبر 2013

زوجة مؤقته (الثالثة عشر)

الحلقة الثالثه عشر

جزء من حلقة سابقة ..
شيرين : انا بقى جايه النهارة اعرفك على انس اللى انتِ متعرفهوش
نورهان : قصدك ايه ؟
شيرين : قصدى ينقسم لـ قسمين ، اول قسم هو ده (وطلعت ورقه من شنطتها)
نورهان : ايه ده ؟
شيرين : اقرأى وانتِ تفهمى ؟
*_____________________________________________**___________________________*
نورهان (فتحت الورقة وبتقرآها) : ايه ده !! المكتوب فى الورقة ده بجد
شيرين : ايوة بجد !!
نورهان : يعنى انتِ حامل ؟
شيرين : ايوة حامل وفى شهرين ؟
نورهان : وانا ايه يثبتلى ان الورقة دى مش موزره ؟
شيرين : انا هثبتلك دلوقتى قدامك ان حامل
نورهان : هتثبتيلي ازاى ؟
شيرين : انا كنت عارفة انك مش هتصدقيني وعشان كده عملت حسابى وجبت اختبار حمل منزلى ، الحمام منين بقى ؟
نورهان بيأس : خلاص خلاص مش مهم
شيرين : لا مهم ولازم تتأكدى بنفسك انى حامل وان انس بيكدب عليكي
نورهان : اوكى اتفضلى
(. دخلت شيرين الحمام وعملت اختبار الحمل المنزلى وطلعت النتيجه ايجابيه .)
شيرين : انا كنت عارفة ومتأكده ان انس قالك ان حياتنا مع بعض جحيم وعايشين عشان العيال والخ الخ كلام فاضى من ده ، انا مش هنكر ان فى وقت من الاوقات كانت حياتنا كده بس تفتكرى لو حياتنا لسه مستمرة بالشكل ده هيبقى لينا نفس نعمل حاجة وكمان ابقى حامل
نورهان : ماهو ممكن يكون مرضيش يقولى عشان ميزعلنيش
شيرين : صح وصح جداً كمان عندك حق فى دى ، بس انا قولتلك قصدى ينقسم لـ قسمين وادى القسم الاول ، تعالى بقى معايا مشوار صغير
نورهان : مشوار فين ؟
شيرين : تعالى اعرفك على انس اللى انتِ متعرفهوش واوعدك انك هتشوفى واحد تانى خالص غير اللى انتِ عرفتيه السنين اللى فاتت
نورهان : انا مش فاهمه حاجة 
شيرين : غيري هدومك وتعالى معايا مشوار صغير
نورهان : اوكى عن اذنك
(. ودخلت نورهان تغير هدومها وبعدها خرجت لـ شيرين ، نزلوا ووقفوا تاكسى وطلع بيهم التاكسى كل ده ونورهان مش عارفة شيرين وخداها فين .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بين انس وشيرين ......
(. شيرين قاعدة مستنيه انس ، انس اول ما دخل باسها على جبينها .)
شيرين : حمد الله على السلامه
انس : الله يسلمك يا حبيبتى
شيرين : اجهزلك اكل ولا كلت بره
انس : لا طبعاً جيت اكل معاكى ومع الولاد هما فين صحيح
شيرين : عند ماما
انس : اشمعنى ؟
شيرين : عادى خلى النهاردة يبقى ملكنا احنا
انس : ايوة بقى
شيرين : عندى ليك خبرين
انس : خير 
شيرين : انا حامل
انس مصدوم : ايه !! حامل !! امتى ؟
شيرين : انت اكيد فاكر امتى ، انا حامل فى شهرين
انس : الف مبروك ربنا يكملك على خير يارب ويقومك بالسلامه
شيرين : تانى خبر بقى ؟
انس : ايه هو بقى ؟
شيرين : من غير لف ودوران انا عرفت بـ جوازك من نورهان وانها حامل وعرفت تفاصيل القصة كلها
انس (بيحاول يحافظ على ثباته الانفعالى) : نورهان مين !! وجواز ايه ده اللى بتتكلمى عنه
شيرين : متحاولش تكدب او تحور يا انس ، انا بقالى شهرين عارفة وبراقب كل تصرفاتك ومكالماتك وخروجاتك ومتآكده من كلامى
انس : شهرين !! 
شيرين : ايوة شهرين ، من يوم ما روحت لـ بهاء عشان تأكد عليه ميقولش لحد بس لـ حُسن حظى ولـ سوء حظك علياء تقف ورا الباب وتسمع كل حاجة
انس بتوتر : يا شيرين صدقيني ده كان ................
شيرين تقاطعه : طلقنى 
انس مصدوم : اا ايه !! اطلقك ايه احنا بينا عيلين وبيت مستحيل نهد كل ده
شيرين : انت اللى هديته روحت واتجوزت وعشت حياتك عادى وكمان مراتك حامب
انس : صدقيني الحمل ده جه غصب عنى انا مكنتش متفق معاها على حمل ولا كنت ناوى اخلف منها
شيرين : امال اتجوزتها ليه !! عشان الحب اللى بينكم
انس : صدقيني مش عارف فى لحظة ضعف اتجوزتها ، اعتبريها نزوه
شيرين : مفيش نزوه بتنتج اطفال يا انس
انس : هغصب عليها تنزل الجنين ده
شيرين : وبعدين ؟
انس : انا هعملك اللى انتِ عيزاه بس متبعديش انتِ وولادى عنى 
شيرين : تطلقها
انس : حاضر بس مش على طول كده اديني وقت
شيرين : يعنى هتطلقها
انس : ايوة
(. هنا سكتت شيرين لـ ثوانى وراحت فتحت باب اوضه مقابله لـ المكان اللى هما بيتناقشوا فيه .)
شيرين لـ شخص جوه الاوضه >> مش بقولك هعرفك على انس اللى انتِ متعرفهوش
انس مصدوم : نورهان !!
نورهان بتحاول تتحكم فى دموعها : ايوة يا انس نورهان ، سورى قصدى النزوه
شيرين : هو ده يا انس يا نورهان ، انانى جداً ميحبش يخسر اى حاجة امتلكها حتى لو مش عايزها ، جاى يرضيني وانا واثقة انه مبيحبنيش ، وعلى فكرة هو مكنش هيطلقك هو كان هيثبتك ويثبتنى وكان هيسيبك تكملى حملك لانه اصلاً كداب وبتاع حوارات ، هو عايز حبيبته والطفل اللى هيجيبه من حبيبته ، عايز مراته لانها فى اعتقاده المريض ملكه مش ملك حد تانى وعايز ولاده منها ، عايز كل حاجة (بزعيق) ميحبش يخسر اى حاجة 
انس : يعنى انتِ عملالى فخ يا شيرين ؟
نورهان : قصدك كشفتك على حقيقتك وظهرت منك الجزء الواطى المريض الكداب المخادع ، انا ندمانه انى حبيتك واتجوزتك حسبي الله ونعم الوكيل فيك (وخرجت)
انس : استريحتى دلوقتى ؟
شيرين : مش هستريح الا لما تطلقها
انس : مش هطلقها عشان بس الموقف اللى انتِ عملتيه
شيرين : ههههه هى اصلاً مش هتقعد على ذمتك يوم واحد وصدقنى  لو مطلقتهاش مش هخليك تشوف ولادك
(. ومشيت وسابته ونزل انس عشان يروح لـ نورهان .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت طه .....
(. طه قاعد بيتغدى مع مراته وولاده جاله اتصال من رقم مصرى مش متسجل .)
طه : ايوة مين ؟
محى : انا محى يا طه جوز نورهان سابقاً
طه : اااه اهلاً يا محى فينك يا ابنى
محى : مشغول والله معلش اصل انا جيت مصر واستقريت فيها
طه : ربنا معاك ، احنا كمان بنفكر نعمل كده
محى : بس انا زعلان منك يا صاحبى
طه : ليه كده بس ؟
محى : كده نورهان تتجوز ومتقوليش 
طه باستغراب : نورهان مين ؟
محى : نورهان مين !! نورهان اختك يا جدع انت ليك غيرها
طه بعصبيه : نورهان اختىا تجوزت !! انت جبت الكلام ده منين
محى : كنت رايح ازورها واطمن عليها ، احنا برضه بينا عشره لقيت عندها انس وقالت انه جوزها
طه بعصبيه اكتر : ايه التخريف ده انس مين ده !!
محى : انس اللى كان عايز يتجوزها قبل كده
طه : انت متأكد من الكلام ده ؟
محى : هو انت بجد متعرفش ولا بتعمل كده عشان مزعلش
طه : اقفل يا محى دلوقتى سلام 
(. وقفل فى وشه واتصل بـ اخوه .)
بسمه : فى ايه يا طه ؟
طه بعصبيه : الست هانم اتجوزت من ورانا ولا كأنى فيه حمارين ليهم كلمه عليها
بسمه : انت تقصد مين ؟
طه بزعيق : مش طالبه غباوة دلوقتى يا بسمه خليكى فى نفسك
(. هنا رد هشام .)
هشام : اهلاً يا طه اذيك
طه : محى كلمنى دلوقتى وقالى ان نورهان اتجوزت
هشام : نورهان اختنا ؟
طه : هو فيه غيرها
هشام : طيب اهدى يا طه فى ايه انت متعصب كده ليه
طه : يا برودك يا اخى
هشام : مش فكرة برود بس عصبيتك دى بتخليك تاخد ردود فعل مش عقلانيه وبعدين اهدى عشان مينفعش مراتك تعرف حاجة زى كده
طه : هى تقريباً عرفت 
هشام : شوفت اخر عصبيتك وتسرعك
طه : احنا لازم ننزل مصر
هشام : ماشى انا هروح دلوقتى اجيب تأشيرة خروج وهاحجز على اقرب رحله نازله مصر
طه : ماشى وانا كمان هعمل كده وكلمنى لما تحجز
هشام : ماشى (وقفلوا)
بسمه : هى نورهان اتجوزت !!
طه : انتِ مالك انتِ بتدخلى ليه
بسمه : انا قصدى اطمن عليها
طه : اطلعى من دماغى يا بسمه دلوقتى مش فايقلك
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت نورهان  .....
(. نورهان رجعت من عند انس وشيرين وهى فى حاله انهيار تام لدرجة انها مقدرتش تفكر حتى مع نفسها ، انس جه عليها وفتح الشقة بـ نسخته .)
انس : نورهان انا اسف يا حبيبتى
نورهان : حبيبتك !! ابعد عنى يا انس
انس : والله كنت مضطر اقولها كده عشان ولادى
نورهان : انتِ ازاى كده !! ازاى مستحمل نفسك بـ كل الكدب والخيانه والنفاق ده ، ازاى تبقى بتقولى بحبك وتقول عليا نزوه 
انس : والله غصب عنى 
نورهان بزعيق : مفيش حاجة اسمها غصب عنك ، فى حاجة اسمها انت جرحتنى ووجعتنى وكسرتنى ، عملتلى مشكله على الحمل ولما لقيتها حامل فرحت ودعيت ان ربنا يكملها على خير
انس : انا ممكن اعملك اى حاجة عشان تسامحيني
نورهان : طلقنى ، طلقتى يا انس وارجع لـ اولادك
انس : انتِ عارفة انى محبتش غيرك والله بـحـ ........
نورهان تقاطعه : اسكت خالص مش عايزة اسمع صوتك (بزعيق) اسكت
انس : انا مش هطلقك يا نورهان انا ما صدقت اتجوزتك
نورهان : ماصدقت اتجوزتنى !! انت فعلاً انسان انانى مش عايز تخسر اى حد ولا اى حاجه ولا عايز حتى تضحى
انس : مش مكفيكي اللى خسرته فى حياتى كلها
نورهان : بطل تمثيل بقى انا ذنبي ايه يعنى انك شخصيه ضعيفه او مالكش شخصيه اصلاً ومغصوب على حاجات كتير فى حياتك قولى ذنبى ايه
انس : صدقيني انا كنت باخدها على قد عقلها وعمرى ما فكرت فيكي بالشكل ده ولا عمرى كنت هطلقك
نورهان : وطبعاً انت قولت لـ شيرين نفس الكلام
انس : صدقيني مبكدبش عليكي
نورهان : انت مش قولتلى ان علاقتك بـ شيرين مفهاش تطور
انس : ايوة
نورهان : امال هى حامل ازاى
انس : دى اكيد بتشتغلنا 
نورهان : شيرين عملت التحليل قدامى
انس باستغراب : ايه !!
نورهان : عشان تعرف انك كداب 
انس : والله انا ..........
نورهان تقاطعه : طلقنى يا انس ، انا مش هعيش معاك يوم واحد بعد اللى سمعته
انس : طيب اديني فرصه تانيه
نورهان : انا فعلاً اديتك فرصه تانيه بس انت معرفتش تستغلها ، خطوة الانفصال دى كان لازم اخدها بعد رد فعلك لما عرفت انى حامل بس قولت معلش اديله فرصه تانيه
انس : ده فخ يا نورهان ، شيرين كانت عملاه فينا عشان توقعنا فى بعض
نورهان : جايز يكون كلامك صح بس هى مش اجبرتك تقول الكلام ده (بدموع) زى ما قالت فعلاً عرفتنى على انس اللى انا معرفوش
انس : قصدك ايه
نورهان بدموع : قصدى انى تفاجأت بشخصيتك الجديدة وردود افعالك السلبيه او اللى فى صالحك انت لوحدك ، كفايه بقى لو سمحت اخرج بره ومش عايزة اشوفك تانى وياريت تطلقنى من غير شوشره
انس : وابننا
نورهان : لما اولد نبقى نتفق اخرج بقى
انس : مانتِ لازم تفهى وتسامحيني
(. نورهان مردتش على انس ودخلت اوضتها وقفلت على نفسها ، انس حاول يفهمها او يفتح الباب معرفش ويأس ومشى .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى شقة بهيرة وممدوح .....
ممدوح : انا اسف
بهيرة : طلقنى يا ممدوح
ممدوح : والله ما كنت اقصد انا اسف
بهيرة : وهتفضل ماتقصدش كده كتير
ممدوح : انا عايز اروح لـ مستشار علاقات زوجيه
بهيرة : انت بتتكلم بجد
ممدوح : اه عشان خاطرك بس ، عشان تعرفى انى بحبك بجد
بهيرة : ربنا يخليك يا ممدوح وان شاء الله كل حاجة هتبقى كويسه
ممدوح : بس تخليكي جنبى 
بهيرة : انا جنبك يا حبيبي لحد ما المشكله دى تتحل ونعيش حياة طبيعيه واحنا مبسوطين جداً
ممدوح : يعنى خلاص مش زعلانه منى
بهيرة : طالما خدت الخطوة دى اكيد طبعاً مش زعلانه ده انا اسعد واحده فى الدنيا
ممدوح : ربنا يقدرنى واسعدك كمان وكمان
بهيرة : ربنا يخليك ليا
(. دخلت بهيرة على النت ووصلت لـ مستشار علاقات زوجيه كويس جداً واتصلت حجزت معاد بـ اسمها عشان متحرجش ممدوح .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى شقة منال .... +18
(. محى ومنال فى السرير وشبه عُراه .)
منال : ممكن اسألك سؤال
محى : اسألى
منال : ازاى الواحد ، الراجل يعنى ممكن يكون مبيحبش الست ويعمل معاها كده
محى : وايه علاقة ده بالحب
منال : يعنى ايه ؟ المفروض تبقى بتحبها عشان يجيلك نفس تعمل كده
محى : ده على اساس ان فتيات الليل بيحبوا كل واحد بيعملوا معاه كده
منال : انا بتكلم عن الشخصيات السويه يا محى ، الست السويه متعملش كده الا مع راجل بتحبه واظن المفروض الراجل
محى : على كده انتِ كنتى بتحبى المرحوم جوزك 
منال : لا بس كنت مضطره وبعدين بحكم سنه يعنى الموضوع ده كانت حاجه شرفيه كده
محى : على فكرة ستين سنه مش كبير زى مانتِ متخيله
منال : انا بتكلم عن الراجل اللى كنت عايشة معاه
محى : بصى يا منال الراجل بيختلف عن الست فى كل حاجة ، يعنى الراجل بـ يستثار بـ نظره بـ عيونه بـ اللى ممكن يشوفه ويثيره لكن الست مبيثرهاش الا اللى يلمسها بـ حب وحنيه وطبعاً الانثى بـ تشمئز من اى لمسه شخص مبيحبهاش بيكون بالنسبه لها تحرش او اغتصاب لكن الراجل ممكن اى ست مغريه شويه تثيره ، فى بقى اللى بـ يشبع الرغبه دى مع اى واحده وخلاص وفى اللى بيشبعها مع مراته
منال : وانت بقى بتشبعها معايا بصفتى ايه ؟ 
محى : انتِ عايزة ايه يا منال ؟
منال : عايزة اعرف لما انت لسه بتحب نورهان ليه بتجيلي
محى : يوووه بقى مش هنخلص ، على فكرة نورهان خلاص اتجوزت فكك منها بقى
منال : يعنى خلاص مبقاش فيه امل ؟
محى : لا خلاص مبقاش فيه
منال : يبقى يالا نتجوز يا محى 
محى : منوله يا حبيبتى  انتِ مراتى اصلاً بس مراتى اللى عمرى ما هتجوزها
منال : ليه بقى ؟
محى : عشان انا خلاص مبقاش عندى اى استعداد ابنى بيت واسره تانى ويتهد تانى
منال : يعنى انت كل اللى عايزه منى المتعه وبس
محى : ده على اساس انتِ عايزة منى ايه ؟
منال بصوت مخنوق : انت عارف كويس اوى انى بحبك
محى : طيب يا حبيبتى ماحنا مع بعض اهو (وبيشدها لحضنه)
منال(بتبعد) : بس فى الحرام يا محى فاهم يعنى ايه فى الحرام
محى (بيقوم وبيلبس) : دى بقت حاجة نكد يا منال ، بصى بقى هو ده اخرى عاجبك على كده اهلاً وسهلاً مش عاجبك خلاص كل واحد يروح لحاله (ودخل الحمام)
منال بصوت عالى : يبقى كل واحد يروح لـ حاله
محى بصوت عالى من الحمام : ماشى بس متجيش تتحايلي عليا عشان ارجعلك
*_____________________________________________**___________________________*
تانى يوم فى شقة نورهان ....
(. الجرس ضرب فتحت نورهان لقيت طه وهشام ، طه اول ما شافها ضربها بالقلم .)
هشام : اهدى يا طه الامور متتحلش كده
طه : فضحتنا وجابت لنا العار الصايعه الفاجرة
نورهان : انا لا صايعه ولا فاجرة انا اتجوزت على سنة الله ورسوله
طه : انتِ كمان  ليكي عين تتكلمى وتبجحى
هشام : ما تهدى بقى يا طه هى فى النهايه معملتش حاجه غلط
طه : انا يا اخى مش عارف جايب المراوح دى منين فوق بقى انت فى مصر دى فضيحه
هشام : خلينا نتناقش معاها ونفهم منها
طه : تفهم ايه انت مجنون
نورهان : اوكى انا غلطت بس انا دلوقتى واقعه فى ورطه ومحتاجه ليكم جنبى انا ماليش حد غيركم
هشام : ورطة ايه ؟
نورهان : انا دلوقتى حامل وعايزة تطلقى
طه بعصبيه : كمان عايزة تطلقى تانى ، ايه الفجور ده (وضربها قلم)
نورهان بدموع : انت بتحاسبنى ليه انا معملتش حاجة حرام وانا مش صغيره انت مالكش كلمه عليا اصلاً
طه بيشدها من شعرها وبيضرب فيها : اخرسى خالص انا لو مش خايف من ربنا كنت قتلتك ودفنتك
هشام بزعيق : سيبها يا طه الاسلوب ده مش هيحل حاجة
(. خلص هشام نورهان من ايد طه وقالها تدخل جوه .)
هشام : ممكن تهدى ، طريقتك دى هتعقد الامور زياده
طه : مش قادر امسك نفسى عنها
هشام : اهدى يا طه مهما عملت دى اختنا مش هنموتها يعنى هى مالهاش غيرنا واحنا المفروض نقف جنبها وبعدين نبقى نحاسبها بس بعد ما نساعدها
طه : لا يا شيخ هو بعد العيد يتعمل الكحك
هشام : اه العقاب والحساب بعد على الاقل ما نفهم انا هدخل اندهلها وياريت تهدى وتمسك نفسك لحد ما نعرف القصة
طه : ماشى ادخل ناديلها
(. دخل هشام عشان ينادى نورهان لقاها واقعه على الارض وغايبه عن الوعى تماماً ، اتصل بـ الاسعاف واتنقلت المستشفى واخواتها معاها .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى احدى المستشفيات .....
(. نورهان لما اغمى عليها اتنقلت المستشفى وكانت مبتتحركش ونفسها بيطلع بالعافيه ، دخلت الطوارئ وبعد الكشف عليها الدكتور خرج لـ اخواتها .)
هشام : خير يا دكتور
الدكتور : انتوا تقربولها ايه ؟
طه بعصبيته المعهوده : هتفرق يعنى فى تقييمك للحاله 
هشام : اهدى يا طه ، احنا اخواتها يا دكتور
الدكتور : يؤسفنى اقولكم انها .......... (وسكت)
(. طه وهشام اتثبتوا مكانهم وبصوا لـ بعض والقلق باين عليهم .)
هشام : انها ايه يا دكتور ؟
الدكتور : .......................

__*__*__

ارجو تتقييم الحلقة بـ تعليق 
*_____________________________________________**___________________________*
بـ قلمى / آلاء الشريفى
(. لو حد عايز ينقل القصة يراسلنى على رسايل صفحة الفيس بوك .)

هناك تعليق واحد :