Invite your friends
بـ قلم / آلاء الشريفى. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
افتقاد و حنين من مدونة فجر الفؤاد بين الشرف و الترف قصر الدبلوماسي أم قاصرة  يوميات عائلات مصرية

الاثنين، 11 نوفمبر 2013

زوجة المؤقتة (الرابعة)

الحلقة الرابعة 

الساعة ١١ بالليل فى شقة نورهان ....
(. نورهان صحيت من النوم على صوت جرس الباب اتخضت عشان مش متعوده حد يجيلها اصلاً خصوصاًً فى التوقيت ده قامت وبصت من العين السحرية مشافتش حد فاستجمعت قوتها وقررت تفتح بعد ما جابت الاسبراى بتاعها عشان لو كان حرامى او حد جاى يتهجم عليها ، فتحت نورهان الباب ولقيت أنس هو اللى بره .)
نورهان : أنت بتعمل ايه هنا !!
أنس : مش عايزة تقابليني ولا بتكلميني على الموبايل كتير تفتكرى مفروض اعمل ايه
نورهان : تعمل اي حاجة الا انك تجى هنا انت ناسى انى عايشة لوحدى
أنس : ماليش دعوة عايز اتكلم معاكى
نورهان : اعقل يا أنس انت مش صغير على التصرفات دى
أنس :  بصى بقى انا خارج من بيتي وجاى وانا ناوي اتكلم معاكى يعنى خلاص هتكلم معاكى
(. سمعت نورهان صوت باب بيتفتح فـ قلقت لحد من الجيران يشوف أنس عندها ويتكلموا عنها فشدته ودخلته وقفلت الباب .)
أنس : يا جبانه
نورهان : يا أنس انت كده هتعملى مشاكل وهتخلى الناس تتكلم عليا
أنس : وحشتيني
نورهان باستسلام : انت عايز ايه منى يا أنس
أنس (بيمسك ايدها) : أنا بحبك اوى يا نور حاسس ان الزمن رجع بيا تسع سنين ، لما شوفتك فى النادى كان نفس احساسى لما شوفتك من تسع سنين
نورهان : بس من تسع سنين حاجة ودلوقتى حاجة تانيه
أنس (بيلمس خدها) : لا أنا أنس وانتِ نور انا لسه بحبك وواثق انك لسه بتموتى فيا يعنى مفيش حاجة اتغيرت
نورهان : انت دلوقتى متجوز ومخلف
أنس (بيقرب منها) : بس والله ما بحب غيرك
نورهان (بعدت عنه مسافة) : لا لا لا
أنس : ايه يا نور !! انتِ بتبعدى عنى ليه
نورهان : لا يا أنس انا مش هعمل حاجة غلط ، اذا كنت انا مغلطتش وانا عيلة عندها ١٨ سنة هغلط دلوقتى
أنس : يا نور انا محتاجلك انا ما صدقت لقيتك تانى
نورهان بعصبيه : يا أنس فوق بقى احنا مش شباب مراهقين انا داخلة على التلاتين وانت كسرتهم ، انا بقيت مطلقة يعنى لازم اخاف على سمعتى اكتر واكتر وانت بقيت اب يعنى لازم تحافظ على بيتك وولادك
أنس بعصبية : اه تصدقى صح عندك حق انا بقيت اب مفروض احافظ على بيتي وولادى ، بيتي اللى بنيته غصب عنى مع واحدة مبحبهاش وولادى اللى خلفتهم غصب عنى
نورهان : بس فى النهاية خلفتهم وبقيت مسئول عنهم وبالنسبة لـ شيرين ادى نفسك فرصة تحبها
أنس : افهمى بقى انا محبتش غيرك ومش قادر احب غيرك
نورهان : متبقاش انانى
أنس : تتجوزيني يا نور
نورهان مصدومه : ايه !!
أنس : تتجوزيني ، تعالى نتجوز تعالى نعمل اللى مقدرناش نعمله من تسع سنين ، احنا دلوقتى كبرنا وبقينا مسئولين عن حياتنا ، اهلينا اللى حرمونا من بعض زمان خلاص مبقاش لهم سلطه علينا
نورهان : ايوة بس ...................
أنس يقاطعها : احنا مفيش اى حاجة دلوقتى تمنع جوازنا
نورهان : انا مش هبنى حياتى على انقاض حياة ناس تانيه ، شيرين ملهاش ذنب ولا حتى اولادك
أنس : شيرين دى زوجة مؤقتة يا نورهان
نورهان : يعنى ايه !!
أنس : يعنى انا كان عندى امل ان الايام هتجمعنا تانى وهنتجوز وعشان خاطر اهلى كان لازم اتجوز فانا اتجوزت مؤقتاً لحد ما نتجمع تانى ، تعالى يا نور نتجوز انا محتاجلك
نورهان (بتديله ضهرها) : أنا اسفة يا أنس مش هقدر
انس بعصبية : مش هقدر !! مش هتقدرى ايه بالظبط !! مش هتقدرى تتجوزيني !! ده كان حلم حياتك
نورهان : قولتلك قبل كده مش هحقق حلم حياتى على حساب حياة ناس تانيه ، ده بالنسبة ليا حلم لكن بالنسبة لهم حياة وواقع
أنس بحزن : اول مرة احس انك مبتحبنيش
نورهان : حتى لو بحبك مينفعش
آنس : لو ليكي مزاج ينفع كان نفع
نورهان : يا أنس قرب من شيرين حبها وحببها فيك تعالى على نفسك عشان خاطر ولادك صدقنى هما يستحقوا
(. بص آنس لـ نورهان بصة طويلة جداً كانت مليانه كلام كتير ، حزن على عتاب على زعل على وجع على كسرة قلب وكسرة نفس وعيون نورهان كانت مليانه حزن وحب واعتذار ، وخرج أنس من شقتها من غير ما يرد على كلامها .)
نورهان >> يارب اهديه يارب ويسرله اموره واهدى شيرين له واهديه لـ شيرين
__**__**__**__
(. نزل أنس من شقة نور وقعد فى عربيته وهو مخنوق .)
أنس لنفسه >> ايه اللى انا عملته ده !! ازاى اتهور بالطريقة دى !! امال سبت ايه للعيال الصغيرة والمراهقين ؟!! نور عندها حق انا عندى اولاد يستاهلوا انى اعمل المستحيل عشانهم دى نعمة من عند ربنا لازم احافظ عليها ، وشيرين زوجة يتمناها اى حد ازاى اسيبها واروح ابص لغيرها حتى لو كان حبى القديم ، يعنى يبقى الحلال قدامى وملكى واروح ادور على الحرام بس انا مكنتش هعمل حاجة حرام انا كنت عايز اتجوز نور على سنة الله ورسوله لا برضه طالما نور مش عيزانى يبقى انا مش هقرب منها تانى
(. وطلع أنس بالعربية وهو واخد قرار انه يعمل المستحيل عشان خاطر ولاده .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت أنس وشيرين ....
(. أنس رجع من بره لقى شيرين لسه صاحية بتتفرج على التلفزيون ، راح قعد جنبها وقرب منها شيرين نفسها استغربت .)
أنس : ايه مصيحكي لحد دلوقتى
شيرين : مستنياك كالعادة ، اتعشيت بره كالعادة ولا احضرلك عشا
أنس (بيلمس شعرها) : توء عايز اتعشى معاكى
شيرين : خير يا انس فى ايه ؟
أنس : عايز اتعشى معاكى
شيرين : بس انا اتعشيت من بدرى ومش هقدر آكل تانى
(. خرج أنس من الاوضة اللى فيها شيرين ورجع تانى ببوكيه ورد وفى وسطه شوكولا .)
شيرين باستغراب : ايه ده !!
أنس : ده عشانك
شيرين : بمناسبة ايه
أنس : من غير اى مناسبة تقدرى تعتبريها مفاجأة منى ليكي
شيرين : مفاجآة !! لا شكراً مبحبش المفاجآت
أنس : فى ايه يا شيرين ؟
شيرين : مفيش بعمل زى مانت عملت معايا بالظبط 
أنس : هتفضلى لحد امتى تتعاملى بالاسلوب ده
شيرين : قصدك نفس اسلوبك
آنس : يا ستى كنت غلطان واعترفت بغلطى وجيت اعتذرلك لقيتك نايمه والنهاردة قررت اعبرلك عن اسفى وندمى يبقى ده رد فعلك !!
شيرين : على فكرة ده نفس رد فعلك معايا على اى حاجة
أنس : اوكى انا مانكرتش بس لما اعمل حاجة كويسة خلى رد فعلك احسن من كده اعملى زى باقى الستات تعالى على نفسك وخدى رد فعل ايجابى ومرة فى مرة هنبقى كويسين
شيرين : واسيب حقى !!
أنس بعصبية : حقك من مين !! من جوزك !! انتِ بتعاملى بالعند والند ليه ؟ الاسلوب ده مينفعش مع جوزك 
شيرين بعصبية : جوزى !! جوزى بامارة ايه !! قولى حاجة واحدة تثبتلى انك جوزى ، انك مثلاً بقالك سنتين رميني فى اوضة تانيه ولا ان ليا حق عندك مبتدهوليش ولا انك واكل شارب نايم خارج بتتفرج على التلفزيون لوحدك ولا كأن ليك شريك قولى بامارة ايه ؟!
أنس : بامارة محمد ونانسى 
شيرين باستهزاء : والله !! محمد ونانسى !! محمد ونانسى اللى انت مشاركتنيش فى اى حاجة تخصهم الا الحمل بس ، انا بربي واذاكر وانيم واصحى واخرج والبس واكل واشرب واحمى واهتم وانضف كله لوحدى ، ده انت حتى مبتكلفش خاطرك تربيهم معايا او حتى تسأل عليهم لما تغيب عننهم طول اليوم
أنس : انتِ مش شايفة انك غلطانه خالص !!
شيرين : قولى غلطت فى ايه !! حاولت قرب منك واكسبك وانت ولا انت هنا
أنس : هو التقرب بالنسبة لك عشوة حلوة وفستان ، هو التقرب بالنسبة لك انك اخر الليل تنامى جنبى هو ده التقرب !!
شيرين : انت عايز ايه اكتر من كده !!
أنس : التقرب انى اصحى الصبح على ابتسامه وكلمه حلوة مش على يالا قوم اتأخرت وعلى فكرة جهزتلك لبسك وفطارك ، التقرب هو انك لما تلاقيني مضايق تاخديني فى حضنك مش تقوليلي انت زعلان على ايه فى ناس بتموت من الحوع ولما تلاقيني فرحان تفرحى معايا مش تقوليلي طيب كويس ، التقرب هو انك متكابريش وتراضيني حتى لو بتاخديني على قد عقلى ، التقرب هو انك تبقى مهتمه انا عملت ايه طول اليوم
شيرين بدموع محبوسة : وانت بتعمل الحاجات دى !!
أنس : تنكرى انى حاولت اعمل كده وانتِ اللى بترفضى
شيرين : انت اللى مش فاهم رفض الست
أنس : فهميني انتِ
شيرين : ده نوع من انواع التُقل ، تسميه تقل تسميه دلع
أنس : بتتقلى على مين !! على جوزك !! انتِ عبيطه وبعدين متسمعيش من صحباتك وتجى تنفذي هنا مش كل الرجالة زى بعض 
شيرين : قصدك ايه ؟
أنس : قصدى لو واحدة قالتلك ان الراجل بيحب الست التقيلة فانا اقولك انا بحب الست اللى تحسسنى انى واحشها وانها محتجالى وان قوتها فى ضعفها معايا ، بحب الست العندية بس اللى معايا تبقى مُستسلمه لكن انتِ من يوم ما اتجوزنا عندك مكابرة وعنطزة كرهتنى فى نفسى ، انتِ عمرك عيطتى فى حضنى من حاجة مديقاكى وكل ده عشان خايفة تبانى ضعيفه 
شيرين : وليه متحتويش انت الموقف ؟ ليه متكسرش حاجز الخوف والكسوف والمكابره
أنس : خوف وكسوف ايه انتِ معاكى عيلين 
شيرين : ايوة خوف وكسوف !! خوف انى اطلب منك اى حاجة مهما كانت تافهة تقول عليا خفيفة ومش متربية ، خوف من انى اعملك عشا او جو رومانسى تقول يبقى هى عايزة حاجة تانيه
أنس : وفيها ايه لما يكون فى دماغك حاجة تانيه انا جوزك يعنى حلالك
شيرين بعصبية : بس انا مبفكرش بالطريقة دى انت مش قادر تستوعب ان الست تختلف عن الراجل يعنى لما تعملك جو رومانسى مش عشان اللى فى دماغك هى بس عايزة تعيشه مش اكتر ، يعنى لما تلمس ايدك او تحضنك مش معناه ان غريزتها اتحركت هى مش عايزة اكتر من الحضن ولمسة الايد
أنس : انتِ فى جهة نظرك شايفة ان مشكلتنا الاساسية فى العلاقة دى
شيرين : انا عن نفسى مش مقصرة فى حاجة ، بتصحى تلاقى لبسك وفطارك جاهزين بترجع تلاقى الغدا جاهز وبالليل بستناك لحد ما ترجع واطمن اتعشيت ولا لا ، البيت دايماً نضيف وهدومك دايماً مغسولة ومكوية ولادك مفيش اادب ولا انضف منهم ايه تانى
أنس : انا بسألك ايه هى مشكلتنا !!
شيرين : مشكلتنا فى اننا مش عارفين نفهم بعض ، انت فاكر الستات زى الرجالة وانا فاكرة ان الرجالة كلهم زى بعض وزى ما بسمع من صحباتى بنفذ
أنس : طيب يا شيرين تعالى نكسر حاجز الخوف والكسوف ده ونحاول نفهم بعض
شيرين : صعب اوى ، انت مش قادر تفهم ولا عمرك هتحس احساس واحدة جوزها اتجوزها عشان المفروض يتجوز ، عمرك ما هتحس بواحدة مهمتها فى الحياة تطبخ وتنضف وتربى العيال وفى اخر الليل تبقى وسيلة لجوزها عشان يشبع غريزته
أنس : ما كل الناس كده ، امال الناس بتتجوز ليه !! مش عشان يخلفوا ويبنوا اسره ويشبعوا غرائزهم فى حلال ربنا
شيرين : بس فى حاجة اسمها الكلمه الحلوة ، دى حتى الكلمه طيبة صدقة ، انت عمرك قولتلى يا حبيبتى !! عمرك قولتلى بحبك ولا بموت فيكي او وحشتيني !! عمرك فى يوم بوست جبيني او ايدي او حضنتنى حضن لمجرد الحضن مش عشان عايز حاجة تانيه !!
أنس : طالما عيزانى اعمل كده كنتى بادرى انتِ لما الاقيكي بتعمل كده كنت هعملك زيك
شيرين : او كنت هتقولى خير يا شيرين صح
أنس : طيب يا شيرين انا غلطان وابن ستين فى سبعين قوليلي بقى ايه الحل عشان حياتنا تمشى طبيعي
شيرين : اعرف انت عايز ايه الاول 
أنس : يعنى ايه ؟
شيرين : يعنى اعرف انت عايز شيرين لـ شخصها ولا عايز شيرين أم محمد ونانسى
أنس : تفرق
شيرين : أنت بتحبنى يا أنس ؟
(. أنس اتصدم من سؤال شيرين لانها عمرها ما سألت السؤال ده وهو عمره ما فكر اذا كان بيحبها ولا لا ، أنس رد فعله كان غريب عينه برقت ومعرفش يرد .)
أنس : ايه !!
شيرين : تصبح على خير (وخدت الورد) ومتشكرة على الورد
أنس : شيرين استنى
شيرين بدموع محبوسة بالعافيه : نعم !!
أنس(مسك ايدها) : انا موافق انك تنزلى الشغل على فكرة
شيرين : متشكرة
أنس : تصبحى على خير (وباس جبينها)
شيرين : وانت من اهله
(. دخلت شيرين اوضة ولادها وهى جواها اكتر من احساس عكس بعض مبسوطه وزعلانه ومجروحه ، أنس دخل اوضة نومه وبدأ يكلم نفسه .)
شيرين لنفسها >> طيب اروح انام جنبه ولا اعمل ايه !! ماهو لو كان عايزنى انام جنبه كان قالى او كان طلب منى !! بطلى مكابره وغرور يا شيرين وروحى نامى جنبه وخدى انتِ الخطوة دى .. لا لا الاحسن نخلى كل حاجة تجى على مهلها
__**__**__
أنس لنفسه >> عارف ان المفروض الحوار ده ينتهى بانى اصالحها واخدها فى حضنى واخليها تجى تنام جنبى بس فعلاً مش قادر مش شايف غير نورهان ، مش عايز المس شيرين وانا متخيلها واحدة تانيه ، ده انا مجرد ما لمست جبينها وغمضت عينى شوفت نور ، جايز فعلاً مقدرش احس بالست اللى جوزها متجوزها غصب او عشان مفروض يتجوز بس مفيش حد يقدر يحس بكسرة قلب راجل حب بجد ومطالش حبيبته والقدر فرقهم ، محدش يقدر يحس بكسرة نفس راجل والذل اللى بيحس بيه لما يتخيل حبيبته فى حضن راجل تانى من حقه اى حاجة ومل حاجه وهو اللى كان بيحميها من نفسه وبيخاف يشوفها فى خياله بصورة متلقيش بيها
(. ونزلت دموع من عيون أنس خليته يدفن دماغه تحت المخدة ويحاول ينام .) 
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت هشام ....
(. هشام راجع كاالعادة متأخر دخل على نهى لقاها كالعادة نايمه ، هشام كان فى ايده ورده ، دخل غير هدومه بهدوء ونهى محستش بيه وراح قعد جنبها وبدأ يلمس وشها بالورده عشان يصحيها ، نهى قامت مخضوضه وولعت الاباجوره .)
نهى مخضوضه : بسم الله الرحمن الرحيم !! ايه يا هشام خضتنى
هشام : وحشتيني
نهى : وانت كمان يا حبيبى وحشتنى (وبتطفى النور وبتديله ضهرها)
هشام : طيب قومى اقعدى معايا شوية
نهى : عايزة انام يا هشام هصحى مع العيال بدرى
هشام : بس انتِ وحشانى يا نهى بقالنا كتير مقعدناش مع بعض
نهى : ايوة من اول ما الدراسه بدأت
هشام : طيب كويس انك عارفة
نهى : طيب يعنى هى حبكت دلوقتى
هشام : تحبى اخد من حضرتك معاد على امتى
نهى : انت بتتريق 
هشام : ايوة بتريق ماهو اصلاً شر البلية ما يضحك
نهى : فى ايه يا هشام مالك
هشام بابتسامه : اتخنقت
نهى : منى !!
هشام : هو انتِ بتعملى حاجة تخنق
نهى : مانا عشان كده بسأل
هشام بابتسامه : نامى يا نهى تصحبى على خير
نهى : طيب انت رايح فين
هشام : انا مكالتش حاجة من الغدا هروح اشوف حاجة اكلها
نهى : طيب يا حبيبي تصبح على خير
(. خرج هشام من اوضة نهى وهو بيغلى من جواه ولكن كعادته احتفظ بهدوءه وبروده وابتسامته .)
هشام لنفسه >> طيب فيها ايه لو كنت اتكلمت معاها عن اللى مدايقني !! فيها ايه لو كنت عرفتها هى مقصرة في ايه طالما هى مش حاسة خالص بنفسها كده ، لا لا اهدى يا هشام انت اعمل اللى عليك معاها واصبر عليها اكيد مع الوقت هتتغير
*_____________________________________________**___________________________*
تانى يوم الصبح فى شقة نورهان ....
(. نورهان طول الليل بتتقلب وبتعيط ، حاسة انها بتضيع حلم عمرها اللى هو جوازها من أنس وفى نفس الوقت حاسة انها عملت الصح ، نورهان مقدرتش تروح شغلها واتصلت بـ رضوى عشان تجيلها .)
رضوى : عندك فطار ولا هتجوعيني
نورهان : لا هعملك فطار حالاً
رضوى : مالك يا نور فيكي ايه
(. نورهان مقدرتش ترد بس اترمت فى حضن رضوى وفضلت تعيط .)
رضوى : ايه يا بنتى مالك
نورهان : حكت لها حوار أنس واحساسها انها عملت الصح بس برضه نفسها توافق
رضوى : انتِ مثالية زيادة عن اللزوم هو كده كده مش مستقر مع مراته مفهاش حاجة لو اتجوزتوا
نورهان : مش قادرة يا رضوى لا انا قادرة اتجوزه ولا انا قادرة ابعد عنه
رضوى : يعنى هتفضلى على الحال ده كتير
نورهان : مش عارفة اعمل ايه
رضوى : ارجعى لـ محى عشان يبقى عندك سبب قوى يخليكي تبعدى عن أنس
نورهان : مش هقدر ارجع لـ محي تانى مش هقدر اخدعه تانى ولا هستحمل انه يمد ايده عليا تانى
رضوى باستغراب : هو كان بيضربك !!
نورهان : فى الفترة الاخيرة لما خلافاتنا كترت بدأ يمد ايده عليا خصوصاً لما كنت بمنع نفسه عنى
رضوى : الحيوان
نورهان : محى مفيش اطيب منه ، عارفة صفات محى وشخصيته احلى مليون مرة من أنس بس نعمل ايه بقى فى قلوبنا
رضوى : بس انتِ لازم تلاقى حل وتعرفى راسك من رجلك
نورهان : يعنى ايه
رضوى : انتِ لو رفضتى تتجوزى يا أنس يعنى لازم تختفى من حياته للابد ، متظهريش فى حياته ولو صدفة عشان ميفكرش فيكي ولو فضل يفكر فيكي علاقته بمراته عمرها ما هتتصلح
نورهان : عندك حق بس هو عارف عنوانى وعنوان شغلى
رضوى : مهمتك بقى انك تختفى من حياته ازاى معرفش
نورهان : طيب هو احنا ينفع نتجوز !!
رضوى : انا مش شايفة فيها مشكلة ، مافى رجالة حياتهم مستقرة وبيتجوزوا اتنين وتلاته
نورهان : لا لا انا مقدرش اعمل كده
رضوى : يبقى خلاص اختفى من حياته يا نور ده الصح
نورهان : ربنا يسهل
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت طه ...
(. طه صحى الصبح بدرى جداً وحاول ميقلقش بسمة خالص ، قام جهز لـ اولاده الساندوتشات وصحاهم ولبسهم وفطرهم ووداهم المدرسة وبعدها جهز فطار لـ بسمة ودخل صحاها .)
بسمة : صباح الخير يا طه هى الساعة كام
طه : الساعة تسعة
بسمة : يا نهار ابيض مدارس العيال
طه : اهدى ، ولادك مشيوا المدرسة خلاص
بسمة : ازاى
طه : عادى صحيتهم ولبستهم وفطرتهم وخرجتهم للباص
بسمة : انت عملت كل ده
طه : ايوة وكمان عملت لهم ساندوتشات وجهزتلك الفطار ، قومى بقى عشان نفطر
بسمة : انا بحبك اوى يا طه (وحضنته)
طه : طيب يا حبيبتى قومى يالا لاحسن انا ميت من الجوع
بسمة : طيب هو مش المفروض لما اقولك بحبك تقولى على الاقل وانا كمان
طه : بجد !! محدش قالى
بسمة : يا طه يا حبيبى انا محتاجة اسمع منك كلام رومانسى او مثلاً تجبلى ورد
طه : انتِ زنانه اوى على فكرة
بسمه : فكرك يعنى الكلام الرومانسى او الورد بيبقاله طعم لما يتطلب
طه : طيب بتطلبيه ليه وعموماً يا ستى بحبك
بسمة : شكراً
(. وقامت بسمة دخلت الحمام وخرجت لقيت طه مستنيها على السفره .)
طه : على فكرة مش كل الرجالة بتعمل لـ مراتتها كده
بسمة : كده اللى هو ازااى يعني
طه : يعنى يقوم بالدور اللى هى المفروض تقوم بيه
بسمة : يا حبيبى انا عارفة انك بتعملى حاجات مش كل الازواج بتعملها لزوجاتها بس هتخسر ايه لو سمعتنى كلام حلو ان شاء الله حتى عشان ترضيني
طه : الحب عندى افعال مش اقوال وانا مبحبش اتكلم كتير انا بحب اعمل بس وبتهيألى انا كل افعالى تثبتلى انى بحبك جداً 
بسمة : بحبك اوى
طه : على الاقل وانا كمان
بسمة : ايه ده !!
طه : انتِ مش لسه قايلالى لما اقولك بحبك تقولى على الاقل وانا كمان
بسمة : والله انك بايخ ورخم
طه : هههه بهزر معاكى ، انا والله بحبك جداً ده انتِ مراتى حبيبتى وام ولادى 
بسمة : ربنا يخليك ليا
طه : بس متتعوديش بقى على الكلام ده كتير ، هروح البس بقى عشان انزل الشغل (وباسها فى جبينها)
بسمة لنفسها >> طيب سبنى اتهنى على الكلمتين اللى قولتهم مش تقولى على طول متتعوديش على كده 
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت أنس .....
(. شيرين جهزت فطار وصحت أنس  ولبست محمد نزلته عشان يروح الحضانه وجهزت هى ونانسى وخرجت تفطر مع أنس .)
أنس : ايه ده انتوا لابسين كده ورايحين فين
شيرين : هنزل الصيدلية
أنس : ونانسى هتروح معاكى
شيرين : امال هسيبها
أنس : هتعرفى تشتغلى منها
شيرين : اه عادى هى نانسى اصلاً هاديه
أنس : اوكى خدى بالك من نفسك ومنها
شيرين : كنت عايزة اسألك على حاجة
أنس : خير
شيرين : هو انا ينفع اشتغل فى شركة ادوية زيك
أنس : ينفع اكيد يس خليكي فى الصيدلية حاجة خاصة بيكي وانتِ صاحبة الشغل وكده احسن عشان الولاد  
شيرين : انت رأيك كده
أنس : اه بس لو انتِ حابة انا معنديش مانع اهم حاجة تعملى اللى انتِ مرتاحله (ومسك ايدها)
شيرين بابتسامه : خلاص هعمل اللى انت شايفه صح
أنس : اول مرة متعارضنيش
شيرين : خلينا نتغير للاحسن
أنس : ربنا يصلح الحال ، انا هنزل بقى يالا عشان اخدك فى طريقي
شيرين : بجد هتوصلنى !!
أنس : امال مين يعنى يوصل مراتى غيري 
شيرين : بـحـ ... ربنا يخليك لينا
(. ونزلوا وصل أنس شيرين لـ صيدليتها وراح هو على شغله وكان تركيزه ضايع بسبب تفكيره فى نورهان .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت هشام ....
نهى : صباح الخير يا هشام
هشام : صباح المربى
نهى : مربى !!
هشام : صباح النور يا ستى
نهى : مالك مضايق على الصبح كده ليه
هشام  باستهزاء : هههههه على الصبح بس !! 
نهى : يعنى ايه
هشام : لا يعنى شئ
نهى : هو انت زعلان عشان امبارح مرضتش ..........
هشام يقاطعها : امبارح بس !! احنا بقالنا شهرين عايشين اخوات يا نهى
نهى : غصب عنى يا هشام انا بتعب مع العيال وفى البيت
هشام : بتعملى ايه زيادة عن اى ست !! هاتيلي حاجة زيادة بتعمليها بالعكس ده فى ستات بتدرس وبتشتغل وفى نفس الوقت مهتمه بنفسها وبجوزها 
نهى : مش كل الستات عندهم نفس قوة التحمل
هشام : لا يكلف الله نفساً الا وسعها
نهى : ماشى يا هشام حقك عليا بعد كده لما تطلب .........
هشام يقاطعها : متستفزنيش يا نهى وتطلعى جنونتى
نهى : ليه ؟
هشام : عشان انتِ مش دى مشكلتك لوحدها كنت هعرف احتويها ،  فين اهتمامك بيا !! فين اهتمام بنفسك ده انا حاسس انى عايش مع واحد صاحبى ، الا عمرى ما شوفتك لابسه فستان ولا اى حاجة من اللى الستات بتلبسها
نهى : وانت بقى كنت شوفت ستات فين !!
هشام : شوفتى الهيافة بقى 
نهى : يا سلام يعنى انت تبص على الستات وتشوف دى لابسه ايه ودى بتعمل ايه والمطلوب منى انى ابقى نسخه منهم
هشام محتفظ بهدوئه : انا بقالى كتير اوى ماسك نفسى ومش عايز اتكلم معاكى عشان عارف انك هتقلبى الحوار لحاجة تافهة
(. ومشى كام خطوه ورجعلها تانى .)
هشام : اما بالنسبة للستات اللى بتكلم عنهم دول فانا بشوفهم فى المسلسلات التركى اللى انتِ مشغلاهلنا ٢٤ ساعة عرفتى بقى بشوفهم فين 
نهى : انت ليه شايف نفسك ملاك مبتغلطش وانا بس اللى بغلط
هشام : ياريتك مشكلتك انك بتغلطى انتِ اصلاً عمرك ما اعترفتى بغلطك ولا حسيتي انك غلطانه ، زى ما يكون معندكيش option الاحساس باى حاجة
نهى : وانت لما تبقى عامل خصوصية لنفسك مبتسمحش لمراتك تعديها يبقى صح !!  ولما تبقى فاكر ان الحب انك تجبلى ورده او هديه او تقولى بحبك بس عمرك ما حسيت بتعبى ولا زعلى يبقى صح !!
هشام : بقولك ايه غيري من نفسك الاول وبعدين عاتبى اللى قدامك انا شايف انك مبتعمليش ربع اللى بعملهولك
نهى : وهى دى نهاية اى نقاش بينا
هشام : انا نازل سلام (ومشى)
*_____________________________________________**___________________________*
بعد مرور فترة ...
- شيرين وآنس بيحاولوا يصلحوا علاقتهم بس برضه كل واحد بينام فى اوضة ومفيش حاجة بينهم الا انهم بيفطروا ويتغدوا سوا واحياناً 
- نورهان بتبعد عن آنس بقدر الامكان وهو شايف ان دى خطوة كويسة عشان يبعد هو كمان عنها
- طه وبسمة علاقتهم زى ماهى وكذلك هشام ونهى
- بهاء وعلياء مشغولين بتجهيزات فرحهم
- محى دماغه مشغولة بـ نورهان وحاول يكلمها اكتر من مرة بس هى مردتش
*_____________________________________________**___________________________*
فى شغل محى ...
محمود(زميله) : جبتلك عروسة 
محى : عروسة !!
محمود : ايوة بنوته مصرية عايشة هنا 
محى : ودى مطلقة ولا ايه نظامها
محمود : لا دى متجوزتش قبل كده
محى : وهتوافق تتجوز واحد مطلق
محمود : عادى يعنى وبعدين هى موافقة
محى : انا محتاج اخد هدنة وبعدين انا لسه بفكر فى طلقيتي وجايز نرجع
محمود : بص يا صاحبى من الاخر كده الست لو باقيه على الراجل عمرها ما تفكر فى الطلاق
محى : مش كل الستات زى بعض
محمود : والله كلهم زي بعض ونفس الدماغ والتفكير
محى : على فكرة لا ، يعنى مثلاً فى واحدة ممكن تترمل او تطلق وبعد فترة تتجوز عادى وفى واحدة تانيه متقدرش تستحمل راجل تانى يلمسها 
محمود : وفى الاخر برضه بتتجوز عشان يكون لها سند وضهر
محى : برضه غلط ، فى ستات مبتحتجش راجل فى حياتها اصلاً سواء بقى سند او ضهر او حتى بنك لانها بميه راجل وفى ست تانيه ضعيفه رقيقة ومحتاجه حد تتسند عليه
محمود : بس برضه كلهم لو باقين على راجل استحالة يفكروا فى الطلاق
محى : بص يا حودة اللى بين الراجل ومراته عامل بالظبط زى اللى بين الميت والقبر
محمود : ايه التشبيه الغريب ده !! اشمعنى كده
محى : انت عارف ايه اللى بيحصل فى القبر !!
محمود : ايوة بنسمع يعنى من القرآن والشيوخ
محى : بتسمع لكن مدخلتش القبر بنفسك وجربت ولا خرج ميت من القبر وحكالك ، بالظبط كده زى اللى بين الراجل ومراته انت معشتش معاهم عشان تقدر تعرف وحتى لو اتحكالك هيبقى كله مبنى على السمع وبس ده غير ان فى حاجات بتحصل بين الزوجين استحالة يحكوها حتى لو الموضوع وصل للمحاكم
محمود : بغض النظر عن التشبيه بس عندك حق حتى لو عايش معاهم انا برضه مقدرش اعرف ايه بيحصل بينهم
محى : بالظبط لاننا مبنمش فى وسطيهم
محمود : خلاص الرغى ده هتتجوز العروسة ولا لا
محى : لا انا محتاج انسى طلقيتي واصلاً لسه عندى امل نرجع
محمود : عموماً ربنا يصلحلك الاحوال ويقدملك اللى فيه الخير
محى : يارب
*_____________________________________________**___________________________*
فى شقة نورهان ...
(. نورهان راجعه من شغلها بتفتح الاسانسير لقيت قدام شقتها .................. .)



__*__*__

ارجو تتقييم الحلقة بـ تعليق 
*_____________________________________________**___________________________*
بـ قلمى / آلاء الشريفى
(. لو حد عايز ينقل القصة يراسلنى على رسايل صفحة الفيس بوك .)

هناك تعليق واحد :