Invite your friends
بـ قلم / آلاء الشريفى. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
افتقاد و حنين من مدونة فجر الفؤاد بين الشرف و الترف قصر الدبلوماسي أم قاصرة  يوميات عائلات مصرية

الأحد، 16 فبراير 2014

امومه بلا انجاب (الخامسة عشر)

الحلقة الخامسة عشر

فى الامارات ....
(. عبد الله قاعد حزين ومهموم جداً بسبب اختفاء حبيبة ، وقرر ميقولش لـ حسام عشام ميقلقوش هو كمان ، حسام كان راجع من شغله .)
حسام : سلام عليكم
عبد الله : وعليكم السلام
حسام : بابا كنت عايز اوريك حاجة
عبد الله : حبيبة اختك مش كلمتك
حسام : لا ليه ؟
عبد الله : عادى ، انت كنت عايز توريني ايه ؟
حسام : تقدر تعرف الصورة دى بتاعة مين (واداله الموبايل)
عبد الله بقلق : انت جبت الصورة دى منين ؟
حسام : جبتها وخلاص ، مين دى يا بابا !!
عبد الله : دى ازابيلا
حسام : يعني دى امى
عبد الله : ايوة هى
حسام : بس هى قالت انها متعرفش حضرتك وانها متجوزتكش ولا خلفتونا
عبد الله : ياااه للدرجة دى بقت قليلة الاصل وواطيه
حسام : قصد حضرتك ايه ؟
عبد الله : قصدى انها بتنكر ، انا اتجوزتها وخلفتكم منها لكنها زى ما باعتكوا زمان بتبيعكوا دلوقتى
حسام : بس هى رفعت قضية عشان تاخدنا
عبد الله : هى رفعت القضيه عند وتحدى مش حب فيكم والدليل انها دلوقتى بتنكركوا
(. حسام اتصدم تماماً من الكلام ده ومشى من قدام ابوه ودخل اوضته .)
__**__**__
حسام لنفسه >>  معقول يعني افضل ادور عليها كل ده عشان فى الاخر تنكرنى ، معقولة يطلع كلام بابا كله صح ، يعني كنت هخسر ابويا عشان ولا حاجة .. ااااه يااااارب صبرنى
*_____________________________________________**___________________________*
بالليل فى بيت مارى ...
مريم (ام مارى) : يعني البوليس مش لاقيها
مارى : لا لسه
مريم : ربنا يكون فى عونها فعلاً ، الموضوع مش سهل خالص ، دى الست المتجوزه اللى بتبقي مخلفه اتنين وتلاته لو حصل لها اى حاجة وقرروا يشيلوا الرحم لها بيبقي الموضوع ده صعب اوى عليها
مارى : ما بالك بقي يا ماما ان دى بنت صغيره عندها ١٨ سنه 
مريم : هى مارحتش الكلية خالص
مارى : لا اظن هتأجل السنه دى
مريم : حرام كده ، دى كانت بترتب على دفعتكم دايماً
مارى : ربنا يستر ، المهم انها ترجع بالسلامه
مريم : الرب يحميها
(. هنا ضرب الجرس .)
مريم : قومى افتحى ده باينه ابوكى
مارى : ابويا معاه مفتاح 
(. وقامت مارى تفتح لقيت حبيبة ، حبيبة كان باين عليها التعب والارهاق جداً وتقريباً مش قادرة تقف .)
مارى بقلق : حبيبة
(. قامت مريم تشوف حبيبة واتصدمت لما شافتها ، حبيبة متكلمتش خالص ، سندوها ودخلوها جوه وغسلوا لها وشها ومريم عملت لها اكل وحبيبة كانت بتاكل بالعافيه ، هانى ابو مارى لما جه ولقاها تعبانه اداها مسكن وراحت حبيبة فى النوم كأنها منمتش من سنين .)
__**__**__
مريم : البنت خلصانه خالص
هانى : من الالم وقلة الاكل 
مارى : طيب انا اكلم طنط وداد دلوقتى ولا اعمل ايه
مريم : ايوة كلميها طمنيها زمانها هتموت من القلق
هانى : بس ممكن تكون مش عيزاهم يعرفوا مكانها والمفروض ان اللى بينهم احنا مالناش دعوه بيه
مريم : بصى يا مارى كلميها وقولى لها متقولش لـ حبيبة انك عرفتيها 
مارى : وافرضوا بقي قالوا لازم نجى ناخدها عشان تعمل العملية
هانى : قولي لها اننا هنقنعها وهنجيبها 
مارى : ماشى
(. واتصلت مارى بـ وداد وطمنتها وعملت زى ما ابوها وامها قالوا بالظبط .)
__**__**__
بـعـد سـاعـتيـن ...
(. كانت حبيبة صحيت من النوم .)
مارى : مالك يا حبيبة ؟
حبيبة : لما سمعت عمو وماما بيتكلموا وبيقولوا انى لازم اعمل العملية لقيت نفسي مش طيقاهم 
مارى : بس العملية دى عشان مصلحتك يا حبيبه
حبيبة بعصبية : ايه المصلحة فى انى يبقي عندى ١٩ سنه واشيل الرحم ، ليه يعني كده ؟
مارى : انا مش عايزه اقولك كلام مثالى يا حبيبة ، بس انتِ بتدرسي  وعارفة الصح من الغلط
حبيبة بدموع : انا مش عارفة اعمل ايه !! اعمل العملية واحكم على نفسي طول العمر بالاعدام
مارى : انا عارفة ان الموضوع مش سهل بس صدقيني ربنا مش بيختار لنا اى حاجة وحشة
حبيبة : ونعمَ بالله
مارى : لازم مامتك تطمن عليكي يا حبيبة
حبيبة : ماما صعبانه عليا اوى بس انا مش هقدر اعمل العملية
مارى : والالم ده هتقدر تستحمليه
حبيبة : هاخد مسكنات 
مارى : يا سلام !! عشان متعمليش العملية تضيعي نفسك ، انتِ ناسيه ان المسكنات الكتير بتدمر الكلي
حبيبة : انا مش عارفة اعمل ايه
مارى : اقل حاجة طمني مامتك عليكي
حبيبة : انا اسفة انى جيتلك فجأة كده 
مارى : اسفة ايه يا بنتى انتِ هبلة ولا ايه ، بصى احنا ننام دلوقتى وبكرة لما نصحى نشوف هتعملى ايه
حبيبة : ماشى
(. وخدت حبيبة المسكن ونامت هى ومارى .)
*_____________________________________________**___________________________*
تانى يوم فى الامارات ...
فى المركز الطبي للاسنان ...
(. عبد الله راح المركز الطبي للاسنان وطلب يقابل المدير الطبي للمركز .)
عبد الله : السلام عليكم
على (المدير) : وعليكم السلام ، اذيك يا عبد الله
عبد الله : الحمد لله يا على انت عامل ايه
على : بخير ، ايه اخبار حسام دلوقتى
عبد الله : مصدوم ، بيحاول يستوعب الصدمه
على : انا برضه مش فاهم انت ليه عملت كل ده ، ما كنت تسيبه يقابل امه الحقيقية وخلاص
عبد الله : عشان صدمة نكرانها ليه ولاخواته ارحم بكتير من اللى ممكن يعرفه لو قابلها
على : اللى هى ايه الحقيقة دى يا عبد الله ، يعني هيكون ايه ابشع من انها الحدت وعرفت واحد على جوزها
عبد الله : هتعرف فى الوقت المناسب
على : انا اسف انا عارف ان الموضوع ده بيضايقك بس الكلام جاب بعضه
عبد الله : لا خلاص مبقاش بيفرق معايا ، قولى صحيح ايه اللى حصل مع حسام
على : هو لما جالى من شهرين ، انا سكته لحد ما اعرفك ان حسام جه واسالك اتصرف ازاى
عبد الله : منين جاتلك فكرة انك تقوله ان فى واحده اسمها ازابيلا وواخده اجازة
على : لان اللبنانيه الوحيدة اللى فى سن ازابيلا كانت واخده اجازة 
عبد الله : تمام
على : وعملنا زى ما قولت ، هى قالتله انها ازابيلا جورج الترك بس هى مش امه
عبد الله : وانا اكدتله انها فعلاً امه
على : تفتكر هيجي هنا تانى
عبد الله (وهو بيقوم) : حتى لو جه خلينا زى ماحنا هى معترفه انها ازابيلا بس مش مُعترفه انها امه
على : ايه على فين كده ؟
عبد الله : يدوب امشى عشان عندى شغل
على : ربنا معاك
عبد الله : يالا اشوفك على خير (ومشي)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت مارى ...
(. صحيت مارى على صوت الم حبيبة .)
ماري بقلق : حبيبة انتِ كويسة !!
حبيبة : انا تعبانه اوى يا مارى 
مارى : بطنك برضه
حبيبة : هاتيلي المسكن اللى انتِ ادتيني منه امبارح
مارى : حاضر
(. وراحت مارى تجيب المسكن وهى بتديه لـ حبيبة لقيت دم كتير .)
مارى : حبيبة ، ده فى نزيف
حبيبة : نزيف !!
مارى : انتِ لازم تروحى مستشفى حالاً 
حبيبة : مستشفى ليه !!
مارى : انتِ نزفتى كتير اوى ، قومى معايا
حبيبة بدموع الم وخوف : لو روحت مستشفى هيعملولى العملية
مارى : يا حبيبتى لو فضلتى تنزفى كده ممكن تموتى قومى معايا
حبيبة : خديني مستشفى عمو عبد الوهاب 
مارى : حاضر حاضر
(. شال هانى حبيبة وخدها فى عربيته لـ المستشفى ومارى معاها ، واتصلت مارى بـ وداد عشان تعرفها انهم رايحين على المستشفى .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى مستشفى دكتور عبد الوهاب ....
(. دخلت حبيبة المستشفى وكان فى انتظارها امها واخوها وعمها ، كشف عليها دكتور عادل وخرج لهم .)
عادل : زى ما قولت قبل كده لازم تشيل الرحم
وداد بقلق : هى بتصرخ وبتعيط كده ليه ؟
عادل : من الالم ، الرحم عمال ينزل فى الحوض 
عبد الوهاب : طيب اديها اى مسكن
عادل : لا مش لازم مسكن عشان تحس بالالم وتوافق تعمل العمليه
وداد : انا هدخلها اقولها
(. دخلت وداد لـ حبيبة اللى كانت بتصرخ وبـ تبكي من الالم .)
حبيبة بدموع : ماما خليهم يدونى مسكن يا ماما ، الحقيني انا بموت
وداد بدموع : بعد الشر عليكي ، حبيبة لازم تعملى العمليه يا ماما
حبيبة : اعملوا اى حاجة بس خلصونى من الوجع ده
وداد بدموع : يعني موافقة تعملى العمليه ؟
حبيبة بدموع وتوسل : ابوس ايدك يا ماما خليهم يعملوا اى حاجة انا تعبانه اوى مش قادرة استحمل
وداد : حاضر يا حبيتي حاضر
(. وخرجت وداد وقالت لـ دكتور عادل يعمل العمليه ، جهزوا اوضة العمليات ودخلت حبيبة العمليات وعملت العمليه بنجاح واتنقلت لـ الجناح الخاص بيها وكانت لسه مفقتش .)
__**__**__**__
بعد ما فاقت ...
كلهم : حمد الله على سلامتك يا حبيبة
حبيبة بتتكلم بالعافيه : خلاص شيلتوا الرحم
وداد : المهم سلامتك يا حبيبتى
حبيبة بدموع : اخرجوا بره مش عايزة اشوف حد
عبد الوهاب : خلاص تعالوا نخرج ونسيبها براحتها
(. خرجوا كلهم وقعدوا فى استقبال الجناج .)
وداد : هى مالها يا عبد الوهاب
عبد الوهاب : اتوقع انها هتصاب بـ اكتئاب الفترة الجايه وهتتصرف تصرفات غير معتاده
وداد : طيب والتعامل معاها هيكون ازاى
عبد الوهاب : لازم تستحملوها وتتعاملوا معاها عادى
وداد : ربنا يستر يارب
جمال بعصبية : انا مش فاهم يعني مكنش فى حل تانى غير العملية
مارى : للاسف لا 
عبد الوهاب : الاربطه كانت ضعيفه خلقة ربنا كده واحنا حاولنا بس ربنا عايز كده
وداد : ربي لا اسألك رد القضاء ولكنى اسألك اللطف فيه
عبد الوهاب : ربنا يصبرها ويسترها
*_____________________________________________**___________________________*
بعد مرور شهر ...
- حبيبة بعد العملية اصيبت بـ اكتئاب حاد ومرحتش الكلية ولا يوم
- علاقة الياس وحبيبة مش مستقرة بسبب اكتئاب حبيبة
- حسام فاق من الصدمه وقرر ينسى الموضوع كأنه لم يكن
- عبد الله ووداد وجمال وحسام ومارى واهلها والياس ، كلهم زعلانين جداً على حبيبه ومتعاطفين معاها وعشان كده مستحملين عصبيتها وكلامها اللى يضايق
- الحاجة الوحيدة اللى بتخرج حبيبة من اللى هى فيه ، فــرحــة
*_____________________________________________**___________________________*
فى احدى النوادى الاجتماعيه ...
(. وسيم ورواء وحبيبة والياس كانوا مع بعض عشان وسيم والياس يتعرفوا ، واندمجوا مع بعض وتبادلوا ارقام الموبايلات بعدها مشى رواء ووسيم وفضل حبيبة والياس مع بعض شوية .)
الياس : ايه بقي يا قمر
حبيبة : قمر !!
الياس : قمر ومُزة كمان
حبيبة : انت مصدق نفسك يا الياس
الياس : يعني ايه
حبيبة : يعني متضحكش عليا ، انت لا بتحبنى ولا نيلة انت بتشفق عليا
الياس : واشفق عليكي ليه مناخيرك بـ تلت فتحات
حبيبة : يا سلام !! يعني انت لسه بتحبنى وعايز تتجوزنى وانت عارف انى عمرى ما هخلف
الياس : حبيبة انا فعلاً بحبك ومش عارف اعمل ايه عشان اثبتلك كده
حبيبة : انت مستوعب اللى انا فيه ، انا بنت من بره بس لكن من جوه انا فاضيه زيي زيك بالظبط
الياس : ده على اساس انى لسه عارف بحوار العملية امبارح !! فى ايه يا حبيبة
حبيبة : الياس سبنى فى حالى ممكن
الياس : اسيبك فى حالك يعني ايه ؟
حبيبة : يعني مبقتش بحبك
الياس : امال جبتيني اتعرف على قريبك ليه
حبيبة : عشان قرفت من زنك
الياس : اهدى يا حبيبة ، انتِ بس لسه مصدومه من حوار العمليه ده بس بكره هتتعودى و ......
حبيبة تقاطعه : لا بكرة ولا بعده ، انا هعيش لنفسي وبس 
(. ومشيت حبيبة وسابته وقرر الياس يسيبها براحتها شوية لانها لسه مرجعتش لحالتها الطبيعيه .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت وداد ...
(. وداد بتكلم عبد الله فى الموبايل .)
وداد : قلبى واجعنى اوى عليها يا عبد الله
عبد الله : هى فين دلوقتى ؟
وداد : عند رواء ، تقريباً مبتنزلش من عندها 
عبد الله : بتعمل ايه عند رواء ؟
وداد : قاعدة مع فرحة
عبد الله : بصى هى هتاخد فترة ، هى اصلاً ممكن يكون عندها اكتئاب
وداد : طيب نوديها لـ دكتور وتاخد مضادات للاكتئاب 
عبد الله : مش هتوافق وخدى بالك انها هتعاند معاكوا كتير الفترة اللى جاية
وداد : دى مش طايقه حد فينا وبتكلمنا بـ اسلوب وحش
عبد الله : الاهم من ده كله انها لازم تروح الكليه وتقدم عذر مرضى على الشهرين اللى فاتوها دول
وداد : مش عايزة
عبد الله : انا هحاول اخد اجازة ان شاء الله يومين واجى اتكلم معاها
وداد : حاول بالله عليك يا عبد الله بدل ما مستقبلها فى الكلية يروح
عبد الله : ربنا يسهل 
(. قعدوا يتكلموا شوية عن جمال وحسام وبعدين قفلوا .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت رواء .....
(. وسيم و رواء قاعدين فى اوضة نومهم .)
وسيم : مالك يا روءة
رواء : صعبان عليا حبيبة
وسيم : هى مشيت ولا ايه ؟
رواء : لا هى قاعدة مع فرحة فى اوضتها وتقريباً كده هتبات هنا
وسيم : مينفعش يا رواء تسيبي فرحة لـ حبيبة طول الوقت كده ممكن تتعلق بيها اكتر مننا
رواء : طيب اعمل ايه !! انا مقدرش اقولها هاتيها لانها اختى واللى حصلها مش شوية 
وسيم : انا والله متعاطف معاها اكتر منك بس انا عايز العلاقة بينك وبين فرحة تبقي اقوى من علاقتها بـ اى حد
رواء : متقلقش انا وحبيبة وفرحه هنبقي ثلاثى مالوش مثيل ، اصحاب واخوات وكله
وسيم : اصل انا لاحظت ان حبيبة بتتعامل مع فرحة انها بنتها
رواء : مش مشكله ، متنساش انها هتفضل محرومه مفيش مانع لو حسيت احساس الامومه ده تجاه فرحة واهى فرحة يبقي لها بدل الام اتنين
وسيم : بكرة لما فرحة تتعلق بيها اكتر منك هتندمى
رواء : مفيش ندم ولا حاجة ، حبيبة اختى وفرحه بنت اختها يعني بنتها
وسيم : ماشي يا حبيبتى زى ما تشوفى
رواء : انا بحبك اوى يا وسيم
وسيم : وانا بعشقك يا ام فرحة
رواء : ربنا يخليك ليا يا حبيبي
وسيم : ويخليكي ليا يا روح قلبى (وحضنها)
رواء : نفسي مخرجش من حضنك ده ابداً
وسيم : وانتِ بتخرجى ليه بقي ؟ خليكي فى حضنى كده
رواء : ياريت الواحد يقدر يفضل فى حضن اللى بيحبهم عمره كله
وسيم : انا بحبك اوى يا روءة ، ربنا ما يحرمنى منك ابداً
رواء : هروح بقي اطمن على حبيبة وفرحة
وسيم : ماشي يا حبيبتى بس متتأخريش عايز اقعد معاكى كتير
رواء : هبص عليهم واجى
وسيم : مستنيكي
(. خرجت رواء وراحت تطمن على حبيبة وفرحة ، رواء اتأخرت فـ وسيم اضايق وراح يناديها .)
وسيم : رواء ، يا روءة ، بسم الله الرحمن الرحيم ايه ده !!





اشوفكم الحلقة الجاية
ارجو التقييم بـ كومنت
*_____________________________________________**___________________________*
بـ قلمى / آلاء الشريفى
(. لو حد عايز ينقل القصة يراسلنى على رسايل صفحة الفيس بوك .)
www.facebook.com/sh5abyt.bnoota
sh5abytalaa.blogspot.com


0 التعليقات :

إرسال تعليق