Invite your friends
بـ قلم / آلاء الشريفى. يتم التشغيل بواسطة Blogger.
افتقاد و حنين من مدونة فجر الفؤاد بين الشرف و الترف قصر الدبلوماسي أم قاصرة  يوميات عائلات مصرية

الخميس، 20 فبراير 2014

امومه بلا انجاب (الثامنه عشر)

الحلقة الثامنة عشر


فى مستشفى دكتور عبد الوهاب ...
(. وداد دخلت على حبيبة لقيتها مغمى عليها خدوها وراحوا بيها المستشفى ، كشف عليها عبد الوهاب وخرج ووشه باين عليه القلق والتوتر .)
وداد : حبيبه مالها ؟
عبد الوهاب : هتبقي كويسة ان شاء الله
وداد : فى ايه يا عبد الوهاب ؟ ايه اللى حصل
عبد الوهاب : حبيبة ادمنت
وداد : ايه !!
عبد الوهاب : انا عملت لها تحليل دم ولقيت فى دمها نسبة مخدر
وداد : يا نهار مش فايت !! مخدرات
عبد الوهاب : هى كانت بتاخد مهدئات
وداد : هى كانت طول النهارد تبلبع فى ادويه طول النهار 
عبد الوهاب : انا عرفت انها بتاخد مهدئات وفضلت تتدرج لحد ما خدت مهدأ قوى جداً يعتبر مخدر وميتصرفش الا بـ اذن الطبيب
وداد : وهى كانت بتجيبه ازاى
عبد الوهاب : مش هى المشكلة دلوقتى ، المشكله انها لازم تتدخل مصحة وتتعالج
وداد : مصحة !! هي وصلت للدرجة دى
عبد الوهاب : ايوة ، لو سيبناها اكتر من كده جايز الموضوع يتعقد اكتر من كده ومنقدرش نسيطر عليه
وداد : طيب وهى هتوافق تدخل مصحة
عبد الوهاب : ده غصب عنها مش بمزاجها 
وداد : طيب يا عبد الوهاب اللى انت شايفه صح اعمله
__**__**__**__
(. سابها عبد الوهاب ودخل على حبيبة .)
عبد الوهاب : انتِ مزهقتيش ، متعبتيش
حبيبة : مش فاهمه
عبد الوهاب : واحدة غيرك بعد اللى حصلها كانت المفروض متهوبش ناحية المستشفيات تانى الا كـ طبيبة مش مريضة
حبيبة : معلش ممكن نأجل اى نقاش دلوقتى وتتصل بـ جمال اخويا تخليه يجبلي الدوا بتاعى
عبد الوهاب : قوليلى اسمه ايه وانا اجيبهولك من صيدلية المستشفى
حبيبة : هاا !! لا مانا عندى فى البيت كتير 
عبد الوهاب : ماتلفيش وتدورى يا حبيبة ، انا مش فاهمه انتِ ازاى هتكونى دكتورة
حبيبة : فى ايه يا عمو ، حضرتك بتكلمنى كده ليه ؟
عبد الوهاب : عشان انتِ اتهبلتى فى نافوخك ومبقتيش عارفة بتتصرفى ازاى 
حبيبة : الله هو فى ايه ؟
عبد الوهاب : من سنتين قولتى انك بتاخدى المروفين عشان التعب اللى بتحسي بيه ومبتقدريش تقاومى قولنا ماشى ، لكن دلوقتى تاخدى مهدئات ومنومات وتدخلى فى مرحلة الادمان بدون اى مبرر ليه ؟
حبيبة : بدون مبرر !! كل اللى بيحصل فيا ده وتقولى بدون مبرر
عبد الوهاب : ايه اللى حصلك ، فى ناس غيرك بتموت من البرد والجوع ، انتِ شيلتى الرحم اه بس فى ستات بتخلف تلاته واربعه ويروحوا منها فى حادثة واحده (بزعيق) انتِ مش عايزه تحمدى ربنا ليه !!
حبيبة بدموع : والله العظيم رضيت وحمدت ربنا ومكنتش معترضة خصوصاً ان ربنا عوضنى بـ فرحة (بزعيق) بس ليه فرحة تروح منى !! ده مش ظلم
عبد الوهاب : انا مش هدخل معاكى فى نقاش عشان انتِ زودتيها ، بس اعملى حسابك انتِ هتدخلى مصحة عشان تتعالجى من الادمان
حبيبة : مصحة ايه !! انا موصلتش للمرحلة دى
عبد الوهاب : لا وصلتي وانا اللى احكم مش انتِ
حبيبة : يا عمو ، هاتولى فرحة وانا هبقي كويسة وهبطل المهدئات والمنومات دى
عبد الوهاب : هتروحى مصحه يا حبيبة وابوكى وامك موافقين 
(. خرج عبد الوهاب من عند حبيبة وطلب من وداد تقعد معاها ومتسيهاش تحت اى ظرف عشان متهربش .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت تحسين (اهل وسيم) ...
وسيم : مالها فرحة يا ماما ؟
 شاديه : انا مش عارفة يا ابنى مالها بتعيط كتير كده
وسيم : اكيد امها وحشتها
شادية : يمكن عشان لسه متعودتش علينا
وسيم : بكرة تتعود
شادية : انا كنت عايزة اقولك على حاجة
وسيم : حاجة ايه خير ؟
شاديه : هى رواء الله يرحمها ملهاش اخوات
وسيم : اه ليها اخت واحدة
شادية : مش حبيبة اللى فرحة طول النهار تقول اسمها
وسيم : اه هى
شادية : طالما بنتك متعلقه بيها وهى بتحب بنتك ما تتجوزها
وسيم : اتجوز !! انا اتجوز بعد رواء !! 
شادية : وفيها ايه ؟
وسيم : لا طبعاً مقدرش 
شاديه : ليه يا ابنى انت لسه صغير مش معقول هتعيش عمرك كله عازب
وسيم : انا هـ اعيش لـ فرحة وبس
شادية : فرحة نفسها محتاجه ام وانا مش هعشلك العمر كله
وسيم : بصى يا ماما مش وقته ، انا اصلاً هربت منهم عشان فرحة تتخلص من تعلقها بـ حبيبة
شادية : بس خليك عارف ، مينفعش تعيش لوحدك ، مينفعش يبقي عندك ٢٨ سنه وتبقي من غير زوجة واسره
وسيم : ربنا يسهل يا ماما
*_____________________________________________**___________________________*
فى الامارات ....
(. عبد الله وعبد الوهاب بيتكلموا فى الموبايل .)
عبد الله : لا يا عبد الوهاب مصحة ايه اللى البنت تدخلها
عبد الوهاب : صدقنى يا عبد الله هى مش هتفوق الا اذا دخلت مصحه 
عبد الله : بس هى مش مُدمنه للدرجة دى
عبد الوهاب : بنتك مش مجرد انها محتاجه تتعالج من ادمانها لـ المخدر ده لا دى كمان محتاجة اعادة تقوم نفسي
عبد الله : انت عايز تطلع البنت مُدمنه وكمان مجنونه
عبد الوهاب : انت دكتور ومثقف وفاهم وعارف ان بنتك مش مجنونه ، هى بـ تمر بـ اذمه نفسيه ومحتاجة تتعالج عشان الموضوع ميتفاقمش وساعتها الوضع هيبقي حرج جداً
عبد الله : طيب مش لازم مصحة ، انت مش عندك قسم نفسى فى المستشفى
عبد الوهاب : ايوة بس ده مجرد شوية استشارات على دكاترة بيدوا ناس مضادات للاكتئاب
عبد الله : بص احبسها عندك فى المستشفى او احجزها يعني ، وعالجها عندك 
عبد الوهاب : ايوة بس ........
عبد اللله : اعمل فيها اللى انت عاوزه طول ما هى عندك فى المستشفى لكن بنتى متدخلش مصحة نفسيه اطلاقاً
عبد الوهاب : ليه يا عبد الله الجهل ده ، ليه بتتعامل زى عامه الناس ان المصحة النفسيه مكان للمجانين
عبد الله : بص يا عبد الوهاب انا بحافظ على بنتى وسمعتها ، انتوا فى مصر يعني هى دخلت لـ علاج الادمان من مهدأ الناس هتقول انها بتاخد مخدرات
عبد الوهاب : ما طز فى الناس يتحرقوا
عبد الله : انا مبفكرش كده ، ممكن لو سمحت تعمل اللى انا عايزه
عبد الوهاب : زى ما تحب
عبد الله : وعلى فكرة ده مش جهل منى ، بس مش انا اللى هغير معتقدات ومبادئ المجتمع على حساب بنتى
عبد الوهاب : تمام زى ما تحب
(. وقفلوا مع بعض وجه حسام .)
حسام : كنت عايز اطلب من حضرتك طلب
عبد الله : حضرتى !! طلب ايه خير
حسام : انا عايز أأجل جوازى
عبد الله : فكرنى بس هو المفروض امتى ؟
حسام : فى شهر عشرة الجاى
عبد الله : وعايز تأجلوا ليه ؟ فى مشاكل بينك وبين روان
حسام : لا 
عبد الله : طيب عايز تأجله ليه
حسام : عايز أجله لحد ما اقدر اجمع انا تمن الشبكة وتمن العفش وتمن الفرح
عبد الله : وانا روحت فين ؟
حسام : معلش انا عايز اعمل كل حاجة تخصنى بـ نفسي
عبد الله : اممم يعني مش عايز منى حاجة
حسام :  انا مقولتش كده
عبد الله : بص يا حسام ، كونك مُتجاهلنى وواخد موقف منى بقالك شهر وانا ساكت ده مش معناه انى مش فاهم ، كونك برضه بقالك شهر مقولتليش يا بابا وكل كلامك بـ حضرتك ولو سمحت وبعد اذنك وكلام الرسميات ده يبقي انا كده مبقتش ابوك ، لا انا ابوك بمزاجك او غصب عنك ، سواء قبلت ده او رفضته
حسام : انا مكنش قصدى ...............
عبد الله يقاطعه : انا سايبك بمزاجك لحد ما تفوق من الصدمه او تتقبلها وقولت اكيد مش فى يوم وليلة ، بس لاما تقبلنى كـ اب فى كل حاجة لاما ترفضنى فى كل حاجة
حسام : يعني ايه
عبد الله بعصبية : يعني لاما نكسر الحاجز ده ونكمل حياتنا طبيعي انى ابوك وانك ابني لاما تتبرأ منى وزى مانت مش عايزنى اعملك فرحك او اساعدك فيه ، يبقي تسيب الشقة دى والشقة اللى فى مصر وتسيب العربيه اللى انا اشتريتهالك وتسيب كل حاجة جبتهالك لانك مش معترف انى ابوك
حسام : نعم !!
عبد الله : هو ده اللى عندى ، لا ابيض لا اسود ، انا مش ابوك بمزاجك او وقت ما تبقي عايز منى حاجة
(. اتصدم حسام من كلام ابوه وطريقة كلامه معاه فـ سكت ، وعبد الله مشى وسابه .)
عبد الله (وقف واتلفت) : بس حتى لو اخترت انى ابقي مش ابوك فـ انت برضه هتفضل ابنى وصاحبى ، انا جايز اكون فى اول حياتى غلطت ونكرتك بس معملتش زي ابهات كتير سابوا اولادهم لـ امهاتهم او الشارع عشان يربيهم (ومشي)
*_____________________________________________**___________________________*
فى مستشفى دكتور عبد الوهاب ....
حبيبة : ماما ممكن موبايلك
وداد : اهو اتفضلى
حبيبة : عايزة اكلم الموبايل
وداد : هتكلمى مين ؟
حبيبة : مارى
وداد : خدى يا حبيبتى
(. مسكت حبيبة الموبايل وبدأت تضرب الرقم .)
وداد : تحبى اخرج فى الريسبشن عشان تتكلمى براحتك
حبيبة : انا مش هتكلم فى حاجة سر
وداد : طيب انا هخرج اقعد بره وانتِ خدى راحتك
(. خرجت وداد قعدت فى استقبال الجناح واتصلت حبيبة بـ الياس .)
الياس : الو
حبيبة : ايوة يا الياس انا حبيبة 
الياس : انتِ فين يا حبيبة ورقم مين ده
حبيبة : ده رقم ماما ، انا فى المستشفى
الياس : مستشفى !! ليه يا حبيبتى مالك
حبيبة : حكت له اللى حصل
الياس : ليه يا حبيبة عملتى فى نفسك كده
حبيبة بدموع : انا محدش حاسس بيا يا الياس ، انا بموت
الياس : بعد الشر عليكي يا حبيبتى
حبيبة : والله بموت يا الياس  ، انا فعلاً مش قادرة اعيش من غير فرحة 
الياس : بس ربنا عايز كده
حبيبة : وليه ربنا بياخد منى كل حاجة بحبها
الياس : استغفرى ربنا مينفعش تقولى كده
حبيبة : انا تعبت وفاض بيا ، يارب اموت بقي
الياس : طيب اهدى بس يا حبيبة
حبيبة : انا هادية جداً اهو بس انا خلاص مبقتش عايزة اعيش مش عارفة ربنا سايبنى فى الدنيا ليه
الياس : محدش فينا مالوش لازمه فى الحياة 
حبيبة : انا ماليش لازمه ، انا هعيش اعمل ايه فى الدنيا دى ، لا انا عارفه اكمل دراستى ولا انا عمري هخلف واعمر الارض
الياس : ليه اليأس ده ، مش كل حاجة الجواز والخلفه ، ممكن تتفوقى فى دراستك وتفيد بلدك ونفسك
حبيبة : والنبى سيبك من الكلام ده علشان مش هيجيب معايا نتيجه 
الياس : انتِ لازم يبقي عندك امل اكتر من كده ، احنا عايشين عشان عندنا امل
حبيبة : انت عندك امل وعندك مستقبل لكن انا معنديش حاجة لا امل ولا مستقبل
الياس : طيب سيبك من الكلام ده دلوقتى ، انتِ المفروض هتعملى ايه
حبيبة : عمو عايز يحطنى فى مصحة
الياس : ربنا يكمل شفاكى على خير يا حبيبتى
حبيبة : انا هقفل دلوقتى تقريباً عمو وماما جايين هنا
الياس : طيب يا حبيبتى طمنيني عليكي كل ما تبقي عارفه
حبيبة : حاضر
الياس : انا بحبك اوى
حبيبة : وانا كمان بحبك
(. وقفلوا مع بعض ودخل عبد الوهاب و وداد .)
عبد الوهاب : ابوكى مرضاش انك تدخلى مصحه 
حبيبة : يا حبيبي يا بابا
عبد الوهاب : بس قال انك هتتحجزى هنا وهتتعالجى هنا
حبيبة بعصبية : انا مش مجنونه ولا مُدمنه ، انتوا اللى عايزين تجنونى
وداد : ممكن تهدى !!
حبيبة : مش هـ اهدى اللى لما تسبونى فى حالى انا مش مجنونه
(. هنا دخل دكتور تانى اسمه رامز ، دكتور نفسي بيشتغل فى مستشفى دكتور عبد الوهاب .)
عبد الوهاب : ده دكتور رامز اللى هيتابع حالتك
حبيبة : اطلعوا بره كلكوا انا مش مجنونه مش عايزة حد يعالجنى
رامز : ممكن تخرجوا وتسيبونى معاها
حبيبة : وانت كمان اخرج قبلهم
(. خرج عبد الوهاب ووداد .)
رامز : اهدى بس ، محدش هيعالجك غصب عنك ولا هتاخدى ادوية غصب عنك
حبيبة : انا مش مجنونه ولا مُدمنه
رامز : طيب خدى البرشامه دى
حبيبة : ايه دى ؟
رامز : ده المهدأ اللى اانتِ متعودة تاخديه ، دكتور عبد الوهاب قالى انك مخدتيش الجرعه اللى انتِ متعوده تاخديها
حبيبة : وانت هتسبنى اخدها عادى
رامز : عادى جداً 
(. حبيبة خدت البرشامه من رامز وحست ان روحها رجعتلها تانى وبدأت تهدأ ورجعت دماغها لورا ومددت .)
رامز : ممكن ندردش مع بعض شوية
حبيبة : ماشى
رامز : انا دكتور رامز ، عندى ٣٠ سنه المفروض اناقش الماجستير قريب
حبيبة : اهلاً وسهلاً
رامز : انا عارف انك فى طب ، انتِ ناويه تتخصصى ايه ؟
حبيبة : هاهاها اتخصص !! هو انا اصلاً هكمل الكلية دى
رامز : ليه كده ؟
حبيبة : عارف انا كنت بطلع التانيه بالكتير اوى على دفعتى وفى سنه رابعه نجحت بالعافيه
رامز : يعني انتِ فى خامسه دلوقتى
حبيبة : بس مروحتش الكليه خالص
رامز : ليه ؟
حبيبة : انا معنديش طاقة اكمل اى حاجة فى حياتى
رامز : طيب ايه الحاجة اللى بتديلك دفعه
حبيبة : فرحة
رامز : نفسك تفرحى يعني ؟
حبيبة بابتسامه : لا فرحة ده اسم ، اسم بنتى وصاحبتى وحبيبتى واختى وكل حاجة 
رامز : طيب احكيلي القصة دى بقي ، اثرتى فضولى اعرفها
(. وبدأت حبيبة تحكى لـ دكتور رامز علاقتها بـ رواء ومن ثم علاقتها بـ فرحة وان وسيم خدها ، لما افتكرت بدأت تبكى وقربت تنهار ، رامز ادالها حقنه منومه وراحت فى النوم .)
*_____________________________________________**___________________________*
فى المدافن ....
(. جمال من يوم وفاة رواء بيروح المدفن بتاعها تقريباً كل يوم .)
جمال بدموع لـ رواء >> وحشتيني اوى والله ، رغم انك مكنتيش معايا ولا عارفة انى بحبك بس كنت بشوفك بسمعك بحسك لكن دلوقتى انتِ بعيدة عنى ، عارفة انا تعبان على فراق فرحة اكتر من حبيبة ، دى حتة منك كنت بقدر اخدها فى حضنى والمسها واسمع صوتها انا مكنتش بقدر اعمل كده معاكى بس بقدر اعمله مع فرحة ، الله يسامحك يا وسيم بتاخد مننا كل حاجة بنحبها
(. هنا جه وسيم .)
وسيم : جمال
جمال بارتباك : وسيم ، انا انا ، انا كنت هنا عشان ......
وسيم : انا عارف ، عارف ان رواء كانت اقربلك من حبيبه ، وان انتوا كنتوا اصحاب ، هى كانت حكيالى على علاقة الصداقة والاخوة اللى بتجمعكوا ، وعارف برضه انك حزين على فراقها
جمال : بالظبط كده
وسيم : ربنا يرحمها
جمال : فرحة عامله ايه ؟
وسيم : كويسة الحمد لله
جمال : مش هتجيبها نشوفها
وسيم : قريب ان شاء الله
جمال : طيب عن اذنك انا مروح (ومشي)
وسيم لنفسه >> طول عمرى عارف انك بتحبها وبتتجنبنى وتتجنبها عشان بتحبها ، وعارف قد ايه انت موجوع بس مقدرش اواسيك ، اللى انت بتحبها وتعبان لفراقها دى تبقي مراتى حتى لو ماتت
*_____________________________________________**___________________________*
فى بيت تحسين ....
(. وسيم كان راجع من المدافن فتح باب الشقة ودخل وبعدين وقف مذهول .)
وسيم : ايه ده فى ايه ؟
شادية : ...........................



اشوفكم الحلقة الجاية
ارجو التقييم بـ كومنت
*_____________________________________________**___________________________*
بـ قلمى / آلاء الشريفى
(. لو حد عايز ينقل القصة يراسلنى على رسايل صفحة الفيس بوك .)
www.facebook.com/sh5abyt.bnoota
sh5abytalaa.blogspot.com


هناك تعليق واحد :

  1. ليه كده يا الاء بتعملي فيا كده ليه بس :'(
    خلي الحلقه تبقي اطول من كده شويه

    ردحذف